Doorgaan naar inhoud
Zo ben je stress-eten te slim af

Zo ben je stress-eten te slim af

Als je net als bijna elke volwassene bent, ben je op dit moment ergens gestresst over. Of het nu gaat om de actualiteit of een familiedrama, het leven zit vol met storingen als het gaat om innerlijke rust. Voor velen van ons vertaalt die spanning zich stress-eten ofwel emotie-eten.

Zo ben je stress-eten te slim af

Het goede nieuws: stress-eten hoeft je gezonde doelen niet te saboteren. Zodra je je stress eetpatronen hebt ontdekt, kun je een oplossing bedenken die voor jou persoonlijk werkt. 

Ga na wat je behoeften zijn

Als je geen controle meer hebt over je eetbuien - een stressvolle ervaring op zich - maak dan snel een overzicht van de mogelijke redenen voor die cravings. Heeft een hectisch schema je de hele week belet om regelmatig te eten? Kan een slechte nachtrust je eetlust in de war brengen? Dit zal je helpen om haalbare oplossingen te bedenken-bijvoorbeeld het vermijden van stressvolle nieuwsprogramma's voor het slapen gaan, of het instellen van een waarschuwing op je mobiel om elke dag te pauzeren voor een gezonde lunch.

Ga iets anders doen

Stressgevoelens zijn eigenlijk de manier van je lichaam om te zeggen: "Doe iets!" Gelukkig is naar eten grijpen in de meeste gevallen niet de enige optie. Probeer in plaats daarvan een pauze van 15 minuten te nemen van datgene waardoor je je opgejaagd voelt. Ga bijvoorbeeld even naar buiten voor frisse lucht of start een spelletje op je mobiel. Een korte afleiding kan de spanningsboog verbreken en een ongewenste snackaanval voorkomen.

Zoek naar patronen

Als je merkt dat stress-eten een terugkerend probleem is, kan je omgeving een rol spelen. Probeer de patronen te vinden: misschien heb je de neiging om enkel te stress-eten als je werkt, bijvoorbeeld. Als je je bewust wordt van de plaatsen en momenten waarop je je gestresst voelt, kun je je beter wapenen voor die momenten en goed voor jezelf zorgen.

Weet dat stress-eten geen teken van zwakte is

Een gezondheid eetpatroon is er een dat je lichamelijk en geestelijk in balans houdt. Dus als je een zware dag hebt en gewoon van een stukje chocolade wilt genieten, neem het jezelf dan niet kwalijk dat je " zwak" bent. Geen enkele maaltijd of snack in combinatie met al het andere wat je doet als onderdeel van je persoonlijke plan kan je reis naar een gezond gewicht en levensstijl maken of breken.

Wees voorbereid

En onthoud: sommige zware dagen zijn onvermijdelijk. Het loont dus de moeite om voorbereid te zijn met eten dat jouw gezondheidsdoelen ondersteunt en tegelijkertijd uw smaakpapillen streelt.

Snack attack? Neem een van onze hongerstillende snacks zodat je de ongezonde varianten links laat liggen. 

Zin in frietjes? Maak liever gezonde frietjes van zoete aardappel. Mét mayonaise!

Ook een lekker ijsje hoeft niet altijd bomvol suikers te zitten.

Vorig artikel De meest gestelde vragen over koolhydraten
Volgend artikel Zo vaak mag je per dag eten wanneer je af wilt slanken